تأثیر مثبت داروی سوتاگلیفلوزین بر هموگلوبین گلیکوزیله‌ی افراد مبتلا به دیابت نوع 1

26 اکتبر 2016- شرکت داروسازی Lexiconیافته‌های مثبت فاز دوم تحقیقات افزودن داروی Sotagliflozinبه رژیم  دارویی افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که بیماری آنها بخوبی تحت کنترل نیست را اعلام کرد.

Sotagliflozinیک مهار کننده‌ی دو گانه برای کوترانسپورتر سدیم- گلوکز یک و دو(SGLT1 ، SGLT2) است که توسط شرکت‌های دارویی Lexiconو سانوفی تولید شده است. SGLT1جذب گلوکز را در دستگاه گوارش کنترل می‌کند، در حالیکه SGLT2باز جذب گلوکز در کلیه‌ها را کنترل می نماید.

در فاز دوم این تحقیقات، این داروی خوارکی بمنظور تایید دوز مناسب آن برای ادامه‌ی تحقیقات در فاز سوم که قرار است در ماه دسامبر ادامه یابد، بررسی گردید.

ماه گذشته، کمپانی Lexicon، اعلام کرد افزودن این داروی خوراکی به درمان با انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 سبب کاهش مقدار هموگلوبین A1Cاین افراد شده است.

 در این کارآزمایی‌ها 141 بیمار مبتلا به دیابت نوع 1 که مقدار هموگلوبین آنها قبل از شروع درمان با Sotagliflozinبین 7 تا 10 درصد(53 تا 58 mmol/mol) بود، شرکت داشتند.

در فاز دوم تحقیقات، دوزهای مختلف این دارو (400،200،75 میلی گرم) در برابر پلاسبو آزمایش شد. نتایج از نظر آماری کاهش معنی داری را در قند خون  بیماران در طول 12 هفته درمان نشان داد: از میانگین هموگلوبین A1Cکه برابر با 7 میلی مول برمول در ابتدای تحقیق بد، 0.6، 0.8 ،0.7درصد به ترتیب برای دوزهای 75، 200، 400 میلی گرم از این دارو کاهش یافت.

در طول این مطالعه‌ی 12 هفته‌ای ،3 حادثه هیپوگلایسمی شدید هر کدام در یکی از دوزها اتفاق افتاد در حالیکه هیچ حادثه‌ی هیپوگلایسمی در بازوی پلاسبو اتفاق نیافتد. همچنین یک  اپیزود کتواسیدوز (DKA) در بازوی دوز 400 میلی گرمی اتفاق افتاد، در حالیکه دو ایپزود DKA  در یک بیمار در طی مراحل اولیه‌ی آزمایش که هنوز هیچ دوزی از داروی Sotagliflozinبه بیمار داده نشده بود، اتفاق افتاد.

 دکتر Pablo Lapuertaاز شرکت لکسیکون می‌گوید: ما در مورد مزایای بالقوه‌ی Sotagliflozinبرای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 با توجه کنترل بهتر قند خون این افراد همراه با نتایج مطلوب در مورد پارامترهای مهم ایمنی آن در این کارآزمایی امیداور هستیم. همچنین در این پژوهش اولین تظاهرات از ویژگی های مهم و متفاوت مکانیسم عملکرد دو گانه‌ی مهاری SGLT1و SGLT2در زمینه‌ی دیابت نوع 1 مشخص گردید.

 شرکت Lexiconپیش بینی می‌کند نتایج حاصل از inTandem2– بخشی از برنامه‌ی فاز سوم این کارآزمایی- درماه دسامبر مشخص شود، درحالیکه  شرکت سانوفی در انتظار شروع فاز سوم تحقیقات استفاده از Sotagliflozinبرای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 درسال آینده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/positive-hba1c-findings-for-sotagliflozin-in-type-1-diabetes-trial-92943928.html